De juiste verlichting

De juiste verlichting

De dagen worden korter en het weer  wordt slechter. Veel mensen zullen ‘s ochtend en ‘s avonds dan ook weer in het donker moeten fietsen. Goede verlichting is daarbij belangrijk.

Natuurlijk is de verlichting belangrijk voor de veiligheid, maar het is bovendien verplicht. Een boete van €55,00 wil iedereen natuurlijk vermijden. Een fiets dient een wit of geel licht aan de voorkant te hebben en een rood licht aan de achterkant. De lichten mogen niet knipperen, dit om verwarring bij andere weggebruikers te vermijden.

Maar welk licht is nu geschikt voor mij? Het aanbod aan verlichting is heel ruim en kan behoorlijk overweldigend zijn. Vandaar deze keuzehulp bij het uitzoeken van de juiste verlichting.

Verlichting wordt getest op verschillende punten. Met name bij koplampen is de lichtsterkte belangrijk, deze wordt uitgedrukt in lux. Hoe meer lux hoe meer licht de verlichting levert. Lampen met een lage hoeveelheid lux zijn goed voor zichtbaarheid, maar met verlichting met veel lux kunt u zelf ook goed uw route verlichten.

Ook de brandtijd is belangrijk, uiteraard is dit alleen van toepassing bij verlichting met een accu of batterijen. de brandtijd bepaalt hoe lang een lamp brandt, voordat de accu leeg is.

Verschillende lampen hebben verschillende montage. Sommige lichten komen met een bevestigingsset voor op het stuur of bijvoorbeeld zadelpen. Andere lampen worden vast gemonteerd op bijvoorbeeld de koplamp of de bagagedrager. Als u bij ons verlichting koopt kunt u er uiteraard op rekenen dat het licht voor u gemonteerd kan worden.

Bij het uitzoeken van verlichting is het allereerst heel belangrijk om te bedenken waar de verlichting voor dient. Het is handig om alvast over de volgende punten na te denken:

  • Rijd ik veel in het donker of alleen incidenteel?

  • Rijd ik veel in landelijke omgeving of voornamelijk in de stad?

  • Hoe lang heb ik mijn verlichting meestal aan?

Verder is het belangrijk dat u weet wat voor stroombron u heeft (of wil). Er zijn verschillende opties:

Accu / batterijen

Een lichtset op een accu of batterijen is het meest breed inzetbaar. Deze soort is op alle fietsen monteerbaar en de accu of batterijen zitten meestal altijd in het licht en de montage is simpel.

Er zijn twee categorie binnen deze soort verlichting, een licht op batterijen die vervangen dienen te worden of een licht met ingebouwde accu met oplaadmogelijkheden.

Deze laatste categorie is vaak iets duurder, maar is ook krachtiger en makkelijker in het gebruik. De brandtijd verschilt per licht, maar het licht dient geregeld opgeladen te worden, vaak gebeurt dit door middel van een USB-aansluiting. Dit kan gemakkelijk op bijvoorbeeld op kantoor of thuis. Lampen met een oplaadbare accu zijn meestal makkelijk te demonteren en monteren met handige bevestigingssystemen.

Een licht met accu is ideaal voor intensief gebruik in donkere omgevingen. Voor woon-werk verkeer is dit een fijne categorie. Wel is het belangrijk dat het licht regelmatig wordt opgeladen en niet achtergelaten wordt op openbare plekken, aangezien het makkelijk te stelen is.

Een licht op batterijen is vaak goedkoper en de brandduur is langer dan bij een licht met accu. Wel is het verwisselen van de batterijen meer werk dan het opladen van de batterijen en is de lichtsterkte iets lager. De lichten zijn verkrijgbaar in vaste versies of makkelijk demonteerbare varianten. Een vast licht wordt minder snel gestolen, maar een demonteerbaar licht is makkelijk te wisselen tussen verschillende fietsen.

Een licht op batterijen is meer geschikt voor incidenteel gebruik in de stad. Een vaste lamp is beter voor een stadsfiets, omdat deze niet gestolen wordt en er toch altijd verlichting op de fiets zit. Een demonteerbaar licht is breder inzetbaar.
Kijkt u hier voor onze verlichting en selecteer gemakkelijk het type voeding en soort lamp.

Dynamo

Een licht kan ook op de dynamo worden aangesloten. Er zijn uiteraard verschillende soorten dynamo's.

De meeste huidige dynamo’s zitten verwerkt in de naaf. De beste naaf op dit gebied is de SON naafdynamo. Deze naaf levert veel energie, maar dankzij het unieke design wordt er geen extra weerstand opgewekt.

De dynamo levert spanning tijdens het fietsen. Dit gebeurt door middel van een wisselstroom. Het licht brandt dus alleen tijdens het fietsen. Iets duurdere lichten hebben vaak een condensator, deze zorgt ervoor dat de lamp ook nog even blijft branden bij stilstand, het zogenaamde standlicht. Bij veel fietsen met een dynamo, wordt standaard alleen het voorlicht op de dynamo aangesloten, aangezien het achterlicht minder energie verbruikt. Het is echter wel vaak aan te raden ook het achterlicht op de dynamo aan te sluiten. Hiervoor moet er wel een draad getrokken worden naar de achterkant van de fiets, maar het probleem met lege batterijen is wel opgelost.

Goede lichten op naafdynamo, zijn vaak erg klein en kunnen toch veel licht leveren. Ook zijn de lichten vaak een stuk goedkoper. Een goede naafdynamo is wel prijzig, maar gaat ook lang mee en is zeker de investering waard.

Een iets duurder licht gaat vaak langer mee en geeft sterker licht. Zeker wanneer de lamp veel gebruikt wordt in donkere omstandigheden is het aan te raden te investeren in een duurdere voorlicht.

Voor het achterlicht, is het aan te raden om voor een lamp te kiezen met standlicht, zodat u ook bij het stoplicht goed zichtbaar bent. De montage is vaak op het spatbord, bagagedrager of op de zadelpen.

Kijkt u hier voor onze verlichting en selecteer gemakkelijk het type voeding en soort lamp.

 

E-bike accu

Bij E-bikes is het licht vaak aangesloten op de accu. Aangezien deze accu’s meer vermogen hebben dan een dynamo is hier aparte verlichting voor. Een gewoon licht zou te snel doorbranden. Ook is het bij E-bikes vaak mogelijk om de verlichting aan te zetten met de bediening op het stuur. Per E-bike kan het verschillen welke verlichting geschikt is. Neemt u daarom contact op met ons, om de juiste verlichting te vinden.
Kijkt u hier voor onze verlichting en selecteer gemakkelijk het type voeding en soort lamp.